Holivud zbog pandemije za sada izgubio oko 12 milijardi dolara

Najveći studiji potpuno prestali sa radom, zatvorene bioskopske dvorane, zaustavljena snimanja, najmanje oko 120.000 radnika već ostalo bez posla.

Holivud je asocijacija za glamur, bogatstvo, zamaman svijet filmske industrije, filmove koje pamtimo i koji nam olakšavaju dane u izolaciji, poznate glumce i reditelje, nagrade, Oskare… Proglašenje pandemije koju je izazvao virus korona i mjere koje su donijete u žurbi da se širenje zaraze spriječi zamrznule su čak i ovaj perpetuum mobile svijet pokretnih slika – ceh će biti zamašni finansijski gubici i ostajanje bez posla.

Kako pišu „Forbs”, „Njujork post” i „Gardijan”, procijenjeno je da će zatvorene bioskopske dvorane, zaustavljena snimanja i ograničen rad od kuće, koji mogu da praktikuju samo neki od onih koji u ovom sektoru rade, donijeti finansijske probleme koji se za sada mogu mjeriti iznosom od oko 12 milijardi dolara, dok je najmanje oko 120.000 radnika već ostalo bez plate i angažmana.

Događaji bez presedana protresli su filmadžije, najveći studiji kao što su Diznijev, Univerzalov ili Netfliksov potpuno su prestali sa radom u Americi, a budući da je samo u Kaliforniji, kako naglašava „Forbs”, u njima zaposleno više od 700.000 ljudi, čije naknade zarada iznose 68 milijardi dolara, oni su već sredinom marta potražili pomoć od američke države. Kako bi izašli u susret publici ali i pokušali da nešto ipak inkasiraju, mnogi su počeli sa objavljivanjem verzija filmova koji se mogu platiti za gledanje u kućnim uslovima (prosječna navedena cijena iznosi oko 20 dolara) čak iako su više nego aktuelni – poput „Eme” ili „Nevidljivog čovjeka” – čime je urušen ustaljeni kanal ozbiljnije zarade sa naslovima koji privlače bioskopsku publiku dok su svježi i koji poslije, kada se dvorane za masovno prikazivanje opet otvore, neće više biti dovoljno privlačni.

Međunarodno udruženje snimatelja, koje ima oko 9000 članova, objavilo je, a prenosi „Njujork post”, otvoreno pismo u kojem se izražava zabrinutost i ukazuje na očit, ujedno i neizbežan paradoks – ljudi gledaju filmove više nego ikada ali oni koji ih proizvode rade manje nego ikada.

„Iako su neki naši članovi bili plaćeni i dvije nedelje nakon što su studiji u kojima rade bili zatvoreni, imajući u vidu novu realnost teško je vjerovati da će se poslovi brzo pokrenuti ponovo. Problemi će, očigledno, potrajati ne samo nedeljama već i mjesecima i nas brinu i zdravlje, zbog kojeg smo zaustavili ili otkazali većinu zakazanih projekata, i ekonomski aspekt egzistencije naših kolega”, navodi se u saopštenju, u kojem se naglašava i to da je rad od kuće u specifičnom slučaju ove vrste posla čak i u ograničenom, minimalnom obimu izuzetno kompleksno organizovati.

Mnogi angažovani po ugovoru, takozvani frilenseri nisu imali ni ovu pomenutu mogućnost i upravo su oni među pomenutih 120.000 koji su među prvima izgubili prihode.

Reagovali su i bioskopski lanci koji su, takođe, zavapili za pomoć, apelujući da se donese državni finansijski paket za izlazak iz krize, a u koji bi trebalo uvrstiti garancije za bankarske pozajmice, poreske olakšice kada je reč o zaradama zaposlenih ali i fondove za regulisanje gubitaka koji se tiču prodaje karata. Mada nisu izlazili sa konkretnim zahtjevom u vidu traženog iznosa, oči Nacionalne asocijacije vlasnika bioskopa i njenog predsjednika Džona Fitijana, kako kažu, uprte su u Kongres i Bijelu kuću, od kojih očekuju razumijevanje za problem.

„Gardijan” bilježi još jedan podatak – AMC, svjetski najveći bioskopski lanac, prijavio je pad svojih dionica za 30 odsto već početkom marta, novi podaci se uskoro očekuju.

U razmatranje se uzima i to kako će sve što nam se dešava uticati na buduće ponašanje publike, a kako je dodato, ako se prihvati scenario po kojem se od jeta može očekivati poboljšanje globalne situacije, problematično će biti i to kako „ugurati” u kratak vremenski rok svjetske premijere filmova za koje je postojala ionako gusta utvrđena satnica. Među brojnima koji se pominju a koji je trebalo da budu prikazani gledaocima su najnovije ostvarenje o Džejmsu Bondu, Diznijev „Mulan” i Marvelova „Crna udovica”.